Czy dieta odchudzająca musi być skomplikowana?

Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że aby skutecznie schudnąć należy wydać odpowiednią sumę pieniędzy na dobrego dietetyka, który co tydzień będzie układał nam jadłospis oraz kontrolował postępy w chudnięciu. Internet jednak pełen jest przykładów kobiet i dziewczyn, które schudły wprowadzając do swojej codziennej diety kilka zmian i trzymając się ich, nawet po osiągnięciu zadowalającej wagi i sylwetki.

Skuteczna dieta odchudzająca nie musi opierać się wyłącznie na warzywach. Większą rolę gra ograniczenie produktów o wysokiej zawartości kalorycznej i wysokim indeksie glikemicznym (tzw. IG, powodujący szybki wyrzut dużej ilości cukru do krwi).
Ogranicz mąkę
Produkty, które można bez obaw wyrzucić ze swojego jadłospisu to makarony, białe pieczywo i przetwory białej, oczyszczonej mąki oraz węglowodany proste o wysokim IG (gotowane ziemniaki, biały ryż, ale także uwaga! banany). Ich nadmierne spożycie sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej, wzmaga głód i jest przyczyną problemów z trawieniem. Warto zamienić je chociażby na warzywa strączkowe oraz kasze. Szczególnie kasza jaglana może służyć jako baza sałatek, dodatek do drugiego dania, podstawa śniadania, czy farsz do zapiekanki.
Pożegnaj się z serami
Inną grupą produktów, których nie obejmuje żadna skuteczna dieta odchudzająca jest nabiał. O ile spożycie płatków owsianych z chudym mlekiem nie powinno zaszkodzić nikomu prócz osób uczulonych na laktozę lub mających problem z trawieniem kazeiny, o tyle regularne jedzenie kanapek z żółtym serem lub twarogu wymieszanego z tłustą śmietaną może spowodować niechciany przyrost wagi. Jeśli nie jesteśmy zrezygnować z nabiału, ograniczmy się do serka wiejskiego, który można wymieszać z warzywami (na przykład ogórkiem kiszonym) podnosząc w ten sposób jego wartość odżywczą. Opakowanie takiego serka to zaledwie 120 kcal, podczas gdy taka sama ilość żółtego sera to już ponad 300 kcal.
I jedz to, co lubisz!
Stosując na własną rękę dietę odchudzającą można spróbować skupić się na produktach lubianych i na nich oprzeć część posiłków. Osoba lubiąca sałatki może przygotowywać je na drugie śniadania, kolacje, a nawet na obiad (z dodatkiem produktu zawierającego białko). Miłośniczka kaszy znajdzie mnóstwo przepisów na jej kreatywne wykorzystanie w każdym posiłku dnia. Zbilansowana dieta nie musi ograniczać się do jedzenia surowych warzyw – czasami wystarczy po prostu przeanalizować nasz jadłospis i ograniczyć lub zupełnie wyeliminować z niego produkty wysokokaloryczne i wysokoprzetworzone.

 

Materiał przygotowany przy współpracy z dietmap.pl.

Podobał Ci się artykuł? Dodaj mu zdrowia!